Tel-Aviv verkennen

9 december 2018 - Tel Aviv, Israël

Zondag 9 december

Als we wakker worden is het een beetje bewolkt en we besluiten om vandaag TA te verkennen per fiets.
Op onze huurfiets kilometers langs het strand gefietst en het eerste wat opvalt is dat de bevolking heel sportief is.
Overal zie je mensen joggen , lopen of trainen. Door heel de stad zijn outdoor trainingsplekken met allerlei fitness apparatuur. We fietsen van zuid naar noord langs het strand en hoe hoger we komen des te meer orthodoxe families we zien lopen met hordes kinderen. Op de fietspaden word je links en rechts ingehaald door keihard rijdende elektrische fietsen en elektrische stepjes.
We fietsen langs de plaats waar  Jithzak Rabin vermoord is. Het monument is allesbehalve indrukwekkend, terwijl dit toch een hele belangrijke gebeurtenis was in de recente geschiedenis van dit land. De fiets is een uitstekend vervoermiddel in TA. Alle grote wegen hebben in het midden van de weg een groenstrook met mooie bomen, een wandelpad en een fietspad. Superslim en veilig.
S middags gaan we naar de wijk Neve Tzedek en zijn aangenaam verrast. Wat een gezellige straatjes en winkeltjes hier ! De sfeer is relaxed en we besluiten om hier vanavond te gaan eten.
Ook de Carmel markt (een soort Albert Cuyp) was gezellig.
Een hele lange straat met aan weerszijden allerlei verschillende joodse en arabische groente, fruit en eetstalletjes. Het rook er heerlijk en de verkopers waren gelukkig niet opdringerig.
S avonds hebben we heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant in Neve Tzedek en toen we vervolgens bij een ander tentje aan de koffie zaten kwam het hoogtepunt van deze dag.
Er stond een grote 9 armige kandelaar op de bar. Op een gegeven moment werd de muziek uitgezet en gingen de aanwezige mensen rondom deze kandelaar staan. Ook wij werden uitgenodigd om erbij te komen staan. Een jongen met een mooi keppeltje op begon prachtig te zingen en stak tijdens het zingen alle kaarsjes aan. Af en toe ging de rest ook meezingen en na afloop wensten ze elkaar happy Chanoeka...
Wat een mazzel dat wij net op dit moment hier aanwezig waren !
Via de oude stad zijn we teruggelopen naar ons appartement en om half 12 lagen we uitgeput in bed. Hopelijk schijnt morgen de zon en kunnen we naar het strand.

1. Hannie:
    10 december 2018
    Prachtige foto,s geniet ervan en hopelijk krijgen jullie zonnig weer.
  2. Ria Boerkoel:
    Heimwee.
  3. Linda:
    10 december 2018
    Leuk om te lezen ... geniet ervan xx