Op weg naar de woestijn

13 december 2018 - Kfar Hanokdim, Israël

we hebben Jeruzalem wel gezien nu en om 1 uur staat onze huurauto klaar. Op naar de volgende halte. Auto is perfect, alleen de navi is in het Hebreeuws. Dus effe het mannetje van het verhuurbedrijf gevraagd of hij het in Engels kon veranderen. Daar is hij ruim een kwartier mee bezig geweest, maar dat lukte helaas niet. Uiteindelijk heeft ie onze volgende bestemming er maar in het Hebreeuws ingezet en gingen we op reis. Natuurlijk kiest zo’n apparaat de kortste route........ en ja hoor..... op een gegeven moment kwamen we bij een check-point.....we konden niet meer terug en reden de westelijke Jordaanoever op. Stom van ons, helemaal niet bij nagedacht dat we niet de kortste route moesten hebben. Was zeker geen fijne route.... op een groot aantal exits stond met grote waarschuwingsborden: verboden voor Israëlische inwoners. Dit was dus duidelijk Palestina. Een bende hier ! Niet normaal.... overal autowrakken, touringcar wrakken en vooral veel troep. Uiteindelijk  duurde deze rit een half uur korter dan via Israël, maar blij werd ik er niet van.  Zeker niet toen we vlak voor de grensovergang nog effe een paar zwaar bewapende Palestijnse politieagenten in een zwaar bepantserd busje een Israëlische auto zagen aanhouden.. We waren allebei heel blij toen we de grens met Israël weer bereikt hadden. Toen was het nog een half uurtje naar onze plaats van bestemming. We arriveerden in de namiddag in het bedoeïenen dorp Kfar Hanokdim en werden uiterst vriendelijk ontvangen, rondgeleid en vervolgens naar onze kamer gebracht. Prima kamer, zelfs een ligbad ! Om 6 uur kregen we een lezing van een oude bedoeïenen vrouw, en om half 7 stond het diner voor ons klaar. We zaten in een prachtige tent en er was nog 1 ander stel aanwezig. Verder waren er alleen maar groepen met families of jongeren. We hebben heel gezellig met het andere stel zitten kletsen en eten en na het eten was er voor ons vieren een groot kampvuur met wijn en marshmallows. Er werd ons verteld dat deze avond een zeer speciale avond was want vanavond zou er een enorme meteorieten regen zijn. Ik dacht, ja ja ...dat vertellen ze  natuurlijk tegen elke gast maar verdomd, onderweg naar het kampvuur zagen we de eerste vallende ster al. Dat belooft wat ! Het andere stel was jong en kwam uit Rusland. Het was supergezellig en zeker 10 vallende sterren en een fles wijn later gingen we om 11uur naar bed.