Ein Gedi natuurpark en dode zee

15 december 2018 - Ein Gedi, Israël

Vanochtend koffie op bed, daarna op pad. Eerst effe op zoek naar een bakker voor een vers croisantje. Dat was nog niet zo eenvoudig ... het is Shabbat en dan is alles gesloten, zeker in zo’n zwaar gelovig dorp als wij hier zitten, maar uiteindelijk toch gelukt. Om 11 uur zijn we na een mooie tocht langs de dode zee kust aangekomen in Ein Gedi national park. Dit is een oase in de woestijn met een heuse waterval. De wandeling naar de waterval ( die een stuk groter was dan verwacht) en weer terug duurde ongeveer een uur en was zeker de moeite waard. Onderweg nog een soort konijn gezien en heel veel vogels. Gelukkig zijn we de luipaarden die hier ook zitten niet tegen gekomen. Daar was het ook te druk voor. Omdat het Shabat was stikte het van de Israelische families met kinderen.  In Ein Gedi is ook een dead sea spa en daar gingen we vervolgens naar toe. Ik had al gelezen dat het vergane glorie was, en daar was geen woord aan gelogen. Echter het noordelijke gedeelte van de dode zee is alleen nog maar toegankelijk vanaf deze spa dus we hadden weinig keus. Je mag hier nergens meer het strand op omdat er veel sinkholes ontstaan zijn omdat de dode zee zo krimpt. Het spa complex is gebouwd in 1985 en bevond zich toen aan de rand van de zee. De zee is echter zoveel kleiner geworden dat de zee nu 1,5km verderop ligt. Dus bij het complex heb je een zwembad met ligstoelen en ijskoud water... modderbaden en allerlei binnenbaden en als je in de zee wil zwemmen kun je met een treintje de 1,5 km afleggen. Bij de zee zijn ook stoelen, modderbaden en ook douches. Gisteren waren we  30 km zuidelijker aan een prachtig zandstrand waar je zo de zee in kon lopen. Hier was het andere koek. Het strand was versteend zout en je kon niet zonder slippers aan je voeten de zee in lopen. Het water was echter heerlijk en een genot om in te drijven. Al met al wel de moeite waard om dit gedeelte van de dode zee gezien te hebben. Het modderbad hebben we overgeslagen.. zag er niet echt lekker uit en van de geur van zwavel word je ook niet vrolijk. Om half 5 gaat de zon hier onder en daarna is het ook meteen een stuk frisser, dus toen zijn we weer naar huis gegaan. Effe lekker douchen en haren wassen want het zout en de mineralen krijg je niet zo gemakkelijk van je lichaam. Zojuist een heerlijke hamburger gegeten en nu lekker slapen. Morgen gaan we naar de Makhtesh krater en daarna rijden we door naar Eilat

1. Betty:
    15 december 2018
    Leuk om jullie reisblog te lezen.
    Heel veel punten van herkenning.
    Mijn ervaring met bezoek aan de Dode zee had ik je verteld!
  2. Michel en Marion:
    16 december 2018
    Jaaaa, ik moest nog aan je denken ..precies wat je zei !
  3. Betty:
    16 december 2018
    Geniet nog even van het mooie weer in Eilat en tot volgende week!
  4. Linda:
    16 december 2018
    Leuk hoor. Klinkt als een prachtige reis.