Op naar Eilat

16 december 2018 - Eilat, Israël

Om 9 uur op pad gegaan naar Eilat, met nog 2 tussenstops. Eerst effe tanken en wat te eten halen voor onderweg in de plaatselijke supermarkt. Alles staat in het hebreeuws op de verpakkingen dus het wordt een zak verse baguettes en een doosje camembert. Prima. De eerste tussenstop na 120 km is Mitzpe Ramon. We verlaten Arad in zuidelijke richting en rijden van de Judea woestijn naar de Negev woestijn. Al snel zien we links en rechts groepjes golfplaten huisjes met verschrikkelijke puinhopen er omheen. Hier wonen Palestijnen volgens Michel. Na ongeveer 60 km komen we weer bij een prachtig natuurgebied, Avdat national park. Hier stappen we niet uit voor een wandeling maar maak ik alleen wat foto’s van het geweldige uitzicht. Om 11:30 uur zijn we aangekomen bij de Makhtesh krater in Mitzpe Ramon. Ook hier blijven we niet al te lang. We lopen een stukje over de rim van de krater om foto’s te maken. Onderweg komen we wel een Ibex ( soort Ram) familie tegen. Pa, Ma en 3 kinderen. Ze klimmen alsof het niks is tegen de steile wanden op. Om half 1 vervolgen we onze weg naar Eilat. Iets ten zuiden van Mitzpe Ramon is een enorm oefenterrein van het Israelische leger. Ze zijn duidelijk aan het oefenen, want we zien grote stofwolken van de tanks. Ook zien we veel legertenten en kampen.

De laatste tussenstop is Red Canyon. Ongeveer 20 km boven Eilat. Hier maken we onze voorlopig laatste natuur wandeling. En wat een mooie afsluiter van het aktieve deel van onze reis. We lopen hier ruim anderhalf uur rond en dat we maar 4 andere toeristen in dit anderhalf uur tegenkomen maakt het extra bijzonder. Ik kan niet stoppen met fotograferen en filmen. Als we bijna bij het eindpunt zijn, zijn we zo druk met het oprapen en verzamelen van andermans afval dat we een verkeerd pad inlopen. Op het laatste stukje verdwalen we dus nog bijna, maar gelukkig is Michel bijdehand genoeg om te zien waar we eruit moeten. Ik kreeg het toch effe benauwd en zag ons al met zijn 2en overnachten in de woestijn. Pfffff . Om kwart over 3 aangekomen bij ons hotel in Eilat South Beach. Hier verblijven we 2 dagen en de laatste 4 dagen zitten we in een ander hotel in het centrum van Eilat. Vanaf nu wordt het beetje trainen, relaxen en aan het strand liggen. Ik hoop dat jullie een beetje meegenoten hebben via mijn verhaaltjes  en tot zaterdag !

XXX Michel en Marion