2e dag Jeruzalem

12 december 2018 - Jeruzalem, Israël

We gaan vandaag vroeg op pad omdat we in de ochtend de Olijfberg gaan beklimmen en in de middag naar het holocaust museum gaan . Het was super rustig op de berg, we waren helemaal alleen op het uitzichtpunt , maar wilden graag een foto met de stad op de achtergrond. Gelukkig kwam er na een minuut of 10 een Pools stel dat een foto van ons gemaakt heeft, en wij van hun natuurlijk. Het bijzondere van de Olijfberg is dat er tien duizenden graven liggen. Het ligt helemaal vol. Zowel Joodse als Islamitische graven.. natuurlijk wel van elkaar gescheiden. Verder stonden er olijfbomen van meer dan 5000 jaar oud. Prachtig !  Het was een hele klim om er te komen, maar zeker de moeite waard. Daarna nog een keer naar de heilige grafkerk om het graf van Jezus te zien. Hier stond echter een hele lange rij, daar had ik geen zin in. Wel zijn we in de kapel geweest op de plek waar het kruis van Jezus gestaan heeft. Ook weer een hele rij met Pelgrims die letterlijk op hun  knieën naar de plek kropen om de steen die er ligt te kussen en er over te wrijven. Een hele heilige plek dus. s Middags zijn we met de tram naar het holocaust museum Yad Vashem gegaan. Dit ligt op een berg in een mooi natuurgebied. Zeer indrukwekkend .. veel filmpjes met Holocaust overlevenden die de verschrikkelijkste verhalen vertellen. Ook veel dingen over Nederland. Er zijn ruim 100.000 Nederlandse Joden vergast. De meeste Joodse slachtoffers waren Polen nl. 3.000.000 !! De helft van het totaal aantal Joodse slachtoffers was dus Pools. Het museum is nog niet zo oud en overal staan bedank teksten om de vooral Joods-Amerikaanse donateurs te bedanken. Ik ben een beetje verkouden dus aan het eind vd middag gaan we terug naar het hotel zodat ik even kan liggen. We hebben vandaag ruim 13 km gelopen en zijn allebei moe. Het is nu bijna 11 uur hier en we hebben zojuist weer in een eenvoudig Israelisch restaurant gegeten. Morgen de huurauto ophalen en op naar de volgende stop.

1. Hannie:
    13 december 2018
    Prachtige foto's weer en wat een mooie olijfbomen. Zal allemaal wel erg indrukwekkend zijn. Veel plezier.
  2. Ria Boerkoel:
    13 december 2018
    Wat kan je het toch mooi beschrijven. Blij dat alles ,o positief is. Kus voor jullie.
  3. Michel en Marion:
    14 december 2018