Jeruzalem

11 december 2018 - Jerusalem, Israël

Vanochtend vroeg opgestaan want we gaan naar Jeruzalem. Eerst nog een ontbijtje op het strand, koffer inpakken en uitchecken. Mijn idee was om met de bus naar Jeruzalem te gaan maar toen we in de taxi naar het busstation zaten besloten we om toch maar met de taxi te gaan. Lekker makkelijk. De rit duurde ongeveer een uur en we reden door groen en heuvelachtig gebied. De concierge van ons hotel was super aardig en we kregen een gratis upgrade naar een suite. Koffer boven gezet en opweg naar de oude stad. Het weer is prima ! Zonnetje schijnt maar het is niet te warm. De oude stad is een ommuurd gedeelte van Jeruzalem waar alle heiligdommen zich bevinden. We lopen binnen via Jaffa gate en komen eerst in het Armeense gedeelte. Kleine straatjes met hoge muren, en overal winkeltjes. Vervolgens komen we in het Joodse gedeelte. Hier lopen alleen orthodoxe Joden. We hebben een ontmoeting op straat met een  othodoxe Jood die ons het een en ander verteld over zijn geloof. Wat wel grappig is is dat hij gelooft dat er maar 1 geloof is. God heeft de 7 regels aan Abraham gegeven op de berg Sinaï en volgens deze 7 regels moet je leven om een goed mens te zijn. Ik vertel dat ik katholiek ben en dat wij de 10 geboden hebben. Een beetje lacherig zegt ie dat sommige mensen er inderdaad van alles bij verzinnen, maar dat dit onzin is..... deze 7 regels ( hij geeft me een papiertje met de regels ) daar gaat het om en niks anders.

Ook hebben we in een klein restaurantje overheerlijke pitta falafel gegeten. De jongens die ons bedienden ( allemaal met keppeltje ) waren supervriendelijk. Dan  op naar de klaagmuur. Om er te komen moet je door een checkpoint waar ze je tas controleren en je loopt door een detectie poortje. Ik heb een filmpje gemaakt van de klaagmuur. Ik ben naar het vrouwengedeelte gelopen om dit van dichtbij mee te maken. Hoe dichter ik bij die muur kwam hoe zwaarder het voelde. Op het moment dat ik de muur aanraakte en veel geluk voor mijn kind wenste werd ik overvallen door emotie en liepen de tranen over mijn wangen. Toen ik om mij heen keek zag ik dat ik niet de enige was die tranen had... heel bijzonder dit !

Vervolgens kwamen we via het moslim gedeelte bij de Via Dolorosa. De weg die Jezus afgelegd heeft met het kruis op zijn rug. Ook zijn we in de kelder geweest waar Jezus de nacht voor de kruisiging gevangen heeft gezeten. We hebben de Via Dolorosa afgelopen om uiteindelijk bij de Heilige grafkerk uit te komen. Deze kerk is gebouwd op de plek waar Jezus gekruisigd, begraven en verrezen is. Een hele bijzondere plek . Het wordt een beetje fris en we gaan terug naar ons hotel.  S avonds effe rondlopen door de mooi verlichte straatjes en op aanraden van een aardige jongen in een winkel met prachtig houtsnijwerk eten we in een apart Israelisch restaurantje. Ook hier weer super aardige bediening en lekker eten. Inmiddels is het al 11 uur en gaan we naar bed. Morgen weer een drukke dag